maanantai 8. marraskuuta 2010

Muistikuva eräässä silmässä




Kirjastossa, sokaisevassa hämärävalaistuksessa

valaistuksessa joka sokaisee, joka ei anna nähdä,

niin suuressa, niin avarassa valkokeltaisessa,

kultaisessa valossa etten voi nähdä,


valkoisten pöytien ja keltaisten

styroksiseinien saartamana, kumartuneena

(minulla on muistikuva tästä; minulle

on kerrottu että minulla on muistikuva tästä)


Kerran kun asettelin papereita, ne viilsivät minuun

haavoja, kerran kun tahdoin kokeilla kuinka kauan

voin istua hiljaa paikallani ja pitää yllä ajatusta

valosta joka särkee hieman silmiäni, ja että minua


Runo ikään kuin lakkaa kesken ja alkaa jälleen

alusta, alkaen jälleen alusta se maalaa eteemme

kuvan kylpevästä pariskunnasta, nauravasta,

taiteilija maalaa eteemme kuvan pariskunnasta


Kerran kun asettelin papereita, ne viilsivät minuun

(onnellisuus on häkellyttävää; minulle

on kerrottu etten osaa hyväksyä toisten

onnellisuutta, omaa onnellisuuttani en kestä)


Valkoisten pöytien ja keltaisten

styroksiseinien saartamana, kumartuneena

kirjan ylle, ehkä ajatus, ehkä muistikuva ajatuksesta,

ylipäätänsä minun on vaikeata muistaa ajatelleeni


mitään muuta kuin kahvin makua, pahvimukin

häiritsevää tunkkaisuutta, sen vettyneitä reunoja

(en usko silloin olleeni onnellinen; minulle

on kerrottu että olin silloin hyvin surullinen)


Musertuen murut valkoisessa, valkokeltaisessa,

sokeassa hämärävalossa, valkoisten pöytien

ja keltaisten styroksiseinien saartamana,

musertuneena murut, kahvi, purut, murrut

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti